Hur man förebyggar att blodsocker sjunker under natten

Undvik speciellt till kvällsmålet mat och dryck som snabbt tillför socker i blodomloppet, till exempel godis, efterrätter, vitt bröd, vit ris, pasta och potatis. Det finns en tendens att kroppen överkompenserar den snabbt) höjning av blodsockret som dessa födoämnen orsakar. Detta leder senare till en låg blodsockernivå. Äter man kolhydrater sent på kvällen är det viktigt at se till att de intas i form av sammansatta kolhydrater. Då avger de långsamt socker ut i blodet, vilket medför att en jämn blodsockernivå kan hållas under natten. Att äta ett lätt mål före sängdags kan också hjälpa till att hålla blodsockernivån uppe under natten.

Ett par skivor rågknäckebröd med något gott pålägg är ett bra val.

Sallad anses ha en rogivande verkan. En skiva fullkornsbröd med salladsblad kan alltså vara ett lämpligt kvällsmål.

Bananer lär också vara rogivande. En skål osötad musli med banan kan alltså vara ett annat bra alternativ.

Inte bara vad vi dricker, utan även vad vi äter inverkar på sömnen. Proteinrik kost har en tendens att öka den mentala vakenheten och bör därför undvikas om man har sömnsvårigheter. Mat som man bör undvika helt före läggdags ät kött, fisk och ost. Ett kvällsmål med kolhydrater som bas, till exempel faktiskt underlätta sömnen. faktiskt underlätta sömnen.

Grunden i resonemanget är Glykemiskt index, och du kan läsa mer om detta här på Wikipedia.

Bra fetter hjälper dig att gå ner i vikt

Det goda fettet kallas också omega-3, och omega-6-fettsyror eller essentiella fettsyror, vilket innebär att de måste tillföras med födan. Saltvattensfiskar som sill, makrill, hälleflundra, uer, lax, sardin, torsk och havsöring samt fiskrom är rika på sådan; Även vissa nyttoväxter innehåller en mycket stor andel essentiella fettsyror: avokado, nötter, frön, kärnor, groddar, kastanjer, bönor (sårskilt sojabönor), ärter, linser och majs. I synnerhet överviktiga eller feta personer bör i möjligaste mån ersätta smör och margarin med vegetabilisk olja i matlagningen.

När man lever med mindre fett i kroppen känner man sig som en ny människa, nästan som nyfödd. Bort alltså med kilon som står i vägen för en ny och sann livsglädje. Det är egentligen mycket enkelt att bränna fett och gå ner i vikt. Så här ser den dubbla strategin ut:

Lipolytiska, fettslukande, mekanismer aktiveras.
– Lipogena, fettbildande, impulser (till exempel att alltid äta fel mat) stoppas upp och ersätts av ett fokus på nyttigare och mer hälosam mat.

Vad man bör veta om sitt kroppsfett
Alla nyfödda har i princip lika många fettceller. Men om de alltid får nappflaskan när de är oroliga och äter mycket sötsaker som barn, utvecklar de fler och fler sådana adipocyter. De är till en början helt tomma men utgör redan en del av fettvävnaden. Därför kan antalet fettceller skilja sig starkt hos två 13-åriga flickor som båda är smala som vidjor. Ingen som ser dem kan föreställa sig att en av dem eller båda någon gång skulle kunna bli feta. Men en av flickorna har kanske redan två till tre gånger i så många fettceller. Och om båda flickorna i tio års tid struntar i att äta hälsosam mat, kommer den ena som ung kvinna kar ske att väga sex eller åtta kilo för mycket. Det beror på att de tomma fettcellerna under tiden fyllts med innehåll. Det ödesdigra är att fettcellerna kan svälla och bli upp till hundra gänger större än de ursprungligen var och pressa in allt fler fettmolekyler i sig.

Gå ner i vikt snabbt – men hållbart!

Som du kanske redan har räknat ut ska den här bloggen och hemsidan handla om viktminskning, kropp, själ, wellness, träning och kost och en hel del annat som är min personlig intressen. Kanske har du dimpt ner här för att du har en önskan om att gå ner i vikt snabbt. Att gå ner i vikt snabbt är ju förstås en definitionsfråga – sålunda vad som menas med att, dels gå ner i vikt, dels gå ner snabbt. För min egen del är alltid kvalitet överordnad kvantitet, och jag ser ingen mening med att gå ner i vikt snabbt om det inte är en viktminskning som håller på sikt. Jag hoppas även du håller med om detta resonemang och har det i åtanke när du läser om mina råd och rön!