Hur man förebyggar att blodsocker sjunker under natten

Undvik speciellt till kvällsmålet mat och dryck som snabbt tillför socker i blodomloppet, till exempel godis, efterrätter, vitt bröd, vit ris, pasta och potatis. Det finns en tendens att kroppen överkompenserar den snabbt) höjning av blodsockret som dessa födoämnen orsakar. Detta leder senare till en låg blodsockernivå. Äter man kolhydrater sent på kvällen är det viktigt at se till att de intas i form av sammansatta kolhydrater. Då avger de långsamt socker ut i blodet, vilket medför att en jämn blodsockernivå kan hållas under natten. Att äta ett lätt mål före sängdags kan också hjälpa till att hålla blodsockernivån uppe under natten.

Ett par skivor rågknäckebröd med något gott pålägg är ett bra val.

Sallad anses ha en rogivande verkan. En skiva fullkornsbröd med salladsblad kan alltså vara ett lämpligt kvällsmål.

Bananer lär också vara rogivande. En skål osötad musli med banan kan alltså vara ett annat bra alternativ.

Inte bara vad vi dricker, utan även vad vi äter inverkar på sömnen. Proteinrik kost har en tendens att öka den mentala vakenheten och bör därför undvikas om man har sömnsvårigheter. Mat som man bör undvika helt före läggdags ät kött, fisk och ost. Ett kvällsmål med kolhydrater som bas, till exempel faktiskt underlätta sömnen. faktiskt underlätta sömnen.

Grunden i resonemanget är Glykemiskt index, och du kan läsa mer om detta här på Wikipedia.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: