Insulinets inverkan på din vikt

Om du vill gå ner i vikt har du säkert förstått att det är viktigt att dra ner på sockerintaget. Frågan är förstås – varför det? Framförallt handlar det om att sockret höjer insulinet i kroppen, vilket in sin tur hämmar processer som är viktiga för din viktminskning.

insulinets-paverkanInsulin motverkar fettnedbrytning hos alla individer, tränade som otränade. En anledning till att tränade individer har en högre fettförbränning än otränade är att motion sänker insulinnivåerna i blodet, och håller dem sänkta en stund även efter att träningen har avslutats. Det gör att kroppen kan utnyttja fett som energi både under och en stund efter motionen.

Hos otränade individer sänker motion nivåerna av fria fettsyror i blodet, vilket är gynnsamt.

Studier visar att otränade individer med bara några veckors måttlig uthållighetsträning kan få kroppen att använda fettdepåer och fria fettsyror i blodet som energi istället för glukjås, som är kroppens föredragna form av energi i ett otränat tillstånd. I klartext innebär det att fettförbränningen ökar markant när man regelbundet ägnar sig åt motion.

Dessutom bidrar naturligtvis motion till en ökad muskelmassa, som i sig kräver mycket mer energi av kroppen än fettväv. Detta gäller såväl i vila som under rörelse. Muskelmassa ökar alltså fettförbränningen och därmed hela ämnesomsättningen. Därför behöver en vältränad person äta mer än en otränad.

Är kolesterol farligt?
Kolesterol räknas till fetterna. Detta ämne behövs bland annat för syntes av cellmembran och kan tillverkas av kroppen själv om kosten inte innehåller allt kolesterol den behöver. Omvänt gäller också att upptaget från kosten är begränsat om mängden som redan finns i kroppen är tillräckligt.

En person med högt kolesterolvärde bör minska sitt intag av framför allt mättade fettsyror, och även vara försiktig med sitt intag av snabba kolhydrater. Anledningen till det är att just mättade fettsyror fungerar som modersubstans för kolesterol, och att insulin verkar stimulerande på det enzym som möjliggör denna produktion.

FAKTA

  • Insulin är livsnödvändigt för att kroppen ska kunna ta upp näringsämnen från blodet till cellerna.
  • I för stor mängd under en lång period resulterar insulin i fettinlagring och ökad produktion av kolesterol.
  • Kolesterol räknas till fetterna och behövs för tillverkning av cellmembran och hormoner.
  • För höga mängder av kolesterol i blodet ger en ökad risk för hjärt-kärlsjukdomar.
  • Genom att äta kost med långsamma kolhydrater, mycket fibrer och lite mättade fettsyror samt motionera regelbundet, sänker man nivåerna av både insulin och kolesterol. Det bidrar i sig till en ökad fettförbränning.
Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: