Ett par vanliga myter och hinder på vägen mot drömvikten (och argumenten som krossar dem)

”Det är så tråkigt att banta på egen hand.”
Vad är det som är så tråkigt med det? Försök att identifiera ordet tråkigt och istället finna den verkliga orsaken. Är det för att du tror att du inte klarar av det på egen hand? Eller är det för att det verkar roligare och enklare om man är fler? Du kan höra med vänner och arbetskamrater om de är intresserade av att starta en grupp där ni kan dela erfarenheter och stötta varandra. Skulle det motivera dig bättre? Eller är det kanske bara en ursäkt för dig att inte komma igång? Var ärlig mot dig själv. Då slipper du vara i konflikt.

”Jag vill gärna träna under min diet, men har ingen träningskompis.”
Den här dieten kräver ingen träning. Det går alldeles utmärkt att gå ned i vikt utan någon sådan. Men om du ändå gärna vill träna, men tycker att det är ”tråkigt” att göra det på egen hand, kan du vid ett flertal aktiviteter använda dig av en freestyle. Det finns många både trevliga och intressanta radioprogram, eller varför inte lyssna till din favoritmusik? Du kan också låna talböcker på biblioteket, eller lära dig ett nytt språk.

Om du promenerar kan du också bara försöka ”vara”; lära dig att koppla av utan att behöva göra någonting, bara vandra på och lära dig att lyssna till dina egna tankar — en slags kontemplation. Många finner det mycket mcditativt att promenera ensamma.

Visst kan det kännas lite osäkert att gå iväg ensam exempelvis till ett aerobicspass. Har man inte tränat detta förut är det lätt att måla upp en bild av en träningslokal med trendiga, vältränade tjejer som alla känner varandra. Så är det inte.

Sanningen är att många tjejer, faktiskt de flesta, tränar på egen hand. Och alla är inte vältränade. Så du kommer att upptäcka att du absolut inte är ensam om din situation. Ge dig själv en chans och våga prova åtminstone en gång. Om du känner dig väldigt osäker behöver du ju inte gå till det absolut ”hetaste” stället i stan. Men låt inte träningsformen hindra dig från att nå ditt mål.

”Jag vill gärna gå ned i vikt, men jag vill inte vara ständigt hungrig.”
Det ska du heller inte behöva vara. Det är fullt förståeligt att du tänker så eftersom de flesta dieter förespråkar ett jämförelsevis lågt kaloriintag, vilket gör dig både hungrig, trött och irriterad. Skulle du däremot bli väldigt hungrig kan det tyda på att du har ett känslomässigt behov av mat. Att ständigt gå omkring och vara hungrig är ett uttryck för uppoffring och kommer varken att bidra till viktminskning eller personligt välbefinnande.

Jag höll mig inte till dieten igår. Nu är allting förstört! Tillhör du dem som brukar hoppa av en diet på grund av ett enda snedsteg? Det är ett säkert sätt att misslyckas. Om du ställer för stora krav och förväntningar och inte tillåter dig en dags misslyckande kommer du garanterat inte att nå ända fram.

Att genomföra en diet och att nå sitt slutmål innebär att man ibland måste tillåta sig att misslyckas. Det ingår liksom i själva livet — ibland flyter allt på, ibland möter vi på motgångar.

Men ge inte upp för det! Påminn dig själv om att du håller på att lära dig att handskas med dina tankar och ditt beteende kring din vikt, och att du får göra misstag på vägen; att det är mänskligt och faktiskt också nödvändigt.

Inom oss finns det ofta en röst som säger, att om du inte lyckas omedelbart är du misslyckad och kan lika gärna ge upp. Men korn ihåg att dem som har klarat av att gå ned i vikt är just dem som har tillåtit sig att göra misstag på vägen, ibland flera gånger, och som har lärt sig av dem för att sedan gå vidare. Påminn dig om det du har lyckats med hellre än det du inte har lyckats med.

Om du inte tillåter dig att göra misstag kommer du aldrig att komma någonstans. För misstag gör vi hela tiden. Och när det gäller viktminskning lägger vi ofta ribban alldeles för högt. Vi vill ha snabba resultat, vilket oftast är ett mycket säkert sätt att misslyckas på.

glad-joggareEtt bra sätt att ta reda på om du verkligen är hungrig eller ”bara” sugen, är att i det ögonblicket då suget sätter in föreställa dig hur det skulle smaka med till exempel en stekt fläskkotlett med sås och potatis. När du verkligen kan förnimma smak- och hungerupplevelsen kommer du ganska snabbt inse om du verkligen är hungrig eller kanske ”bara” sugen på något gott.

”Man måste lita på sin hunger”
Tillhör du kategorin ”den ständige bantaren” ska du absolut inte lyssna till denna myt. Självklart kommer du, om du vill sabotera för dig själv, helt omedvetet att öka din känsla av hunger.

Du kommer med stor sannolikhet att vara mätt när du följer recepten. Men det är också möjligt (om du tillhör ovanstående grupp) att du efter ett tag kommer att uppleva det som om att du skulle kunna äta ännu mer. Var då medveten om att det inte handlar om att kroppen har börjat vänja sig vid mycket mat och nu kräver mer, utan att det är ett subtilt motstånd mot att lyckas från din sida.

Detta är en mycket raffinerad form av självbedrägeri. Det känns ju så oerhört sant att man faktiskt är mer hungrig, att man verkligen behöver mer mat. Många gånger är det just denna form av hinder som effektivt bromsar en vidare viktminskning.

Sedan finns det människor som helt stänger av sina hungerskänslor. Detta innebär att de inte orkar äta den mängd mat som anges och att de därför får i sig för lite kalorier, och på grund av det avstannar viktminskningen ganska snart.

Jag kan garantera dig att när du är villig att släppa dina hinder kommer din hunger och ditt sug efter mat och godis så småningom att försvinna. Och tvärtemot än vad många tror innebär inte detta att ditt liv kommer att bli tråkigt eller tomt. Tvärtom är det oerhört befriande. Dels för att tankarna inte längre kommer att kretsa kring mat, dels för att du istället kommer att ha tid att ägna dig åt sådant som du tycker är verkligt roligt, givande och livsbejakande.

För visst är den ständiga fokuseringen på mat och hur din kropp ser ut oerhört energikrävande?

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: