Tipset: ät var tredje timme

Vi har redan diskuterat vikten av att äta regelbundet. Att tillföra kroppen energi och näring var tredje timme ökar din ämnesomsättning och tillåter att kroppen slösar med energi, om du är van att äta mer sällan än så. Tretimmars- regeln är kanske den allra viktigaste regeln du kan tilllämpa i din kostföring.

ata-regelbundetFör att kunna äta flera gånger per dag gäller planering. Tänk en dag i förväg och ta dig tid att laga i ordning morgondagens lunch och middag. Det gör inget att äta samma sorts mat till lunch och middag en dag.

Det som avses med uppmaningen ”ät varierat” är att vi ska få i oss kost som innehåller alla de vitaminer, mineraler och andra näringsämnen vi behöver genom att kombinera maten smart – inte nödvändigtvis att vi ska variera. själva kosten flera gånger per dag. Det vi här menar med måltid kan dessutom utgöras av ett mellanmål i form av en frukt eller annat.

Genom att äta var tredje timme, fem till sex gånger pet dag, åstadkommer du framför allt följande:

  • 1. Ämnesomsättningen hålls på en optimal nivå. Genom att lära kroppen att den alltid får mat, kan den slösa med energin istället för att lagra in den.
  • 2. Blodsockerhalten hålls på en jämn nivå så att söt- begäret minskar. Samtidigt kommer koncentrationsförmågan att öka, och det allmänna välbefinnandet av att hela tiden få vara mätt gör att vi blir mer harmoniska. Vidare för en jämn blodsockerhalt med sig att kroppen kan insöndra precis så mycket insulin som den behöver, istället för att överkompensera som vid en stor måltid efter flera timmars svält
  • 3. Möjligheten att täcka dagsbehovet av näringsämnen ökar. Då gör det inget om en måltid innehåller mycket av ett näringsämne och lite av ett annat — det jämnar ut sig allt eftersom dagen går. Det är näst intill omöjligt att konstruera en enda perfekt balanserad måltid och därför kan nästa måltid väga upp för det du inte fick i dig förut.

Att få i sig tillräckliga mängder av alla näringsämnen — inte bara kolhydrater, fett och protein — utan också vitaminer och mineraler, fibrer och antioxidanter, är svårt om man bara äter två, tre gånger per dag. Det är balansen över hela dagen som räknas. En middag innehåller normalt sett mer fett än en frukost eller ett mellanmål, vilket gör att balansen över hela dagen ändå blir bra om man kombinerar livsmedlen efter sunt förnuft.

Annonser